26.06.2023 meldte eierne av Bosvik AS i Risør, Otterlei Group, oppbud for det ærverdige firmaet som var på vei inn i sitt 75 år.
– Man kan si mye om den planlagte konkursen, og at det en uke før konkursen på et fellesmøte for alle ansatte ble gitt lovnader i forhold til videre drift og tilbakeføring av kapital til firmaet. Eierne valgte i stedet å vente til det var fire dager igjen til alle ansatte skulle har ferie, lønn og feriepenger. Dermed sparte eierne over 9 millioner i lønnsutgifter og feriepenger. Jeg ser på dette som ren spekulasjon i de ansattes penger, og en umoralsk avgjørelse. Selv om det ikke var penger i Bosvik, så var det penger i konsernet som kunne dekket dette.
Men når det gikk slik det måtte gå med en eier som ikke hadde særlig interesse for hvordan dette godt etablerte selskapet skulle drives videre, så hadde jo de ansatte satt sin lit til NAV og lønnsgarantifondet. I Bosvik var det flere ansatte som hadde jobbet i godt over 40 år og betalt sin skatt i alle år.
Fristen for fordringsanmeldelse var den 24.07.2023 og alle de ansatte sendt over sitt krav til bobestyrer. Grunnlaget for kravet var ferie penger for 2022, feriepenger for 2023 frem til konkurs, og 2 månedslønner. Alle disse opplysningene ble tatt rett ut av lønns- og regnskapssystemet til Bosvik, og det grunnlaget er det selvfølgelig ikke spørsmål om er riktig, siden dette er ført elektronisk på bakgrunn av de ansattes avtaler. Det ble opplyst fra boet at NAV hadde 2 måneders behandlingstid hvis det ikke var noen spørsmål til grunnlaget, og i dette tilfellet var det ikke det.
Det gikk 4, 5 og 6 måneder uten at de ansatte fikk noen tilbakemelding. Reglene var slik at hvis NAV mener det er grunn for å stille spørsmål ved saken så kan de sette behandlingstiden til 12 måneder.
Ja, dere leste riktig 12 måneders behandlingstid på saker hvor grunnlaget er tatt direkte ut av lønnssystemet. I februar 2024 fikk de ansatte som hadde krav inn i boet, tilbakemelding på at NAV ikke hadde åpnet sakene engang, og beskjeden var da at NAV brukte retten til å saksbehandle dette i 12 måneder. De fleste ansatte synes selvfølgelig dette var veldig urimelig, men hva kan man gjøre mot staten og NAV? Det er ikke stort den lille mannen i gata kan gjøre mot verdens største byråkrati,dessverre. Vi slo oss motvillig til ro med at da vil vi i det minste få pengene i august i år, 14 måneder etter konkursen.
Men nei, så vel var det ikke, den 25.09.24 fikk de ansatte som har krav inn i boet beskjed om at NAV nok må ha lengre behandlingstid, og at behandlingen av sakene fra de Bosvik-ansatte tidligst vil bli behandlet i vårsemesteret i 2025, nesten 2 år etter at Bosvik gikk konkurs.
Hva slags behandling er dette? Det går rett og slett ikke an å behandle mennesker på denne måten, her er det nærmere 60 tidligere ansatte som ikke vet om de får pengene sine etter 2 år!
Hvis man nå går inn på NAV Lønnsgaranti på nettet, ser man at behandlingstiden ved spørsmål er økt til 15 måneder. Hvis det i tillegg dukker opp noen flere spørsmål, så kan behandlingstiden bli lengre. Hvordan definerer man lengre tid? Ett år til eller to? Hvis vi da etter to år er så heldige og fått behandlet saken, så er NAV så snill og grei og gir oss 3 uker på svare på en sak de har brukt 2 år på!
Men dette er ikke det verste, hvis du da finner ut at dette ikke riktig, og klager på saken, så har NAV fantastiske 15 måneder på å behandle klagen på! I prinsippet kan det gå nesten fire år før de ansatte får pengene de har krav på. Dette er en så forkastelig behandling av skattebetalende arbeidstakere som det går an å bli.
Det heter NAV lønnsgarantifond, og det er et statlig fond. Lønnsgarantiordningen skal sikre lønnsutbetalinger til de ansatte når deres arbeidsgiver går konkurs. Det finnes ingen unnskyldning for at de ikke skal gjøre den jobben som er forventet av et lønnsgarantifond.
Det betales inn flere hundre millioner til lønnsgarantifondet hvert år. Denne ordningen fungerer ikke. Det er ikke bare de tidligere ansatte som blir berørt, men familiene deres også.
Min tålmodighet er for lengst brukt opp, og jeg kommer til å gå videre i det politiske systemet med denne saken.
Halvard Skaaland
Frustrert tidligere ansatt i Bosvik
Fakta: