Grenlandsbanens videre skjebne skal avgjøres på Stortinget før sommerferien. Illustrasjonsfoto: Depositphotos.com
Grenlandsbanens videre skjebne skal avgjøres på Stortinget før sommerferien. Illustrasjonsfoto: Depositphotos.com

- Det er nå eller aldri for Grenlandsbanen

- Uten et tilbud med kortere reisetid enn i dag vil ikke  Sørlandsbanen lenger vil være attraktiv nok.
// Rune Hagestrand, leder av Jernbaneforum Sør
 

​Stortingets transport- og kommunikasjonskomité holder i dag høringsmøte om Nasjonal Transportplan I dagens møte skal bl.a. Jernbaneforum Sør og de tre fylkeskommunene Vestfold og Telemark, Agder og Rogaland argumentere for hvorfor Grenlandsbanen må inn i den kommende Nasjonal Transportplan (NTP) for 2022-2033.

Banestrekningen ligger inne i nåværende NTP med 1,5 milliarder kroner. Regjeringen har ikke funnet rom for å beholde disse midlene sitt forslag for NTP de neste 12 årene. Spørsmålet er nå om stortingspolitikerne lar seg overbevise av de mange argumentene for å bygge Grenlandsbanen. Dette er en overordnet beslutning som vil ha avgjørende betydning for togets konkurransekraft, både for gods- og persontrafikk. Uten et tilbud med kortere reisetid enn i dag er min påstand at Sørlandsbanen ikke lenger vil være attraktiv nok å bruke. Andre og mindre klimavennlige transportformer vil bli foretrukket.

Som leder av jernbaneforum Sør vil jeg i formiddag få anledning til å holde et innlegg for komiteen, i håp om å få flertall i Stortinget  til å opprettholde dagens vedtak om å sette i gang planleggingen av Grenlandsbanen i første del av neste NTP-periode.

De fleste argumentene i saken ender nemlig opp med at det er nå eller aldri. 

 

 

Rune Hagestrand
leder av Jernbaneforum Sør.

Flere saker

Ordfører Inger Løite

Video: Ordføreren informerer om retningslinjene for nasjonaldagen

Fra veien mellom Korsen og Sandåkerhølen. Foto: Lasse Moen Sørensen, Agder fylkeskommune

Innstiller på utbedring av Auslandsveien i 2022

Økonomisjef i Gjerstad kommune, Espen Grimsland. Arkivbilde.

- Hva hadde Gjerstad vært uten store og viktige investeringer?

Torbjørn Urfjell. Arkivbilde

Torbjørn Urfjell har fått ny direktørstilling i Oslo

HM. Kong Harald fikk en rundtur med snutebussen til Henning Aasbø i 2015. Arkivbilde.

Sørger for "kongetransport" av eldre i 17.mai-toget

Er du mellom 16 og 18 år, og har lyst på en sommerjobb i Gjerstad kommune?  Foto: Astrid H. Bråten

Ledige sommerjobber for ungdom

Økte råvarepriser gir bedre muligheter for lønnsom skogsdrift. Foto: AT Skog

Økende potensial for skogsdrift i Gjerstad.

Einar Bilstad fra Foss Eik Mek. verksted og Tor Kjetilson Moe i CEG.  Foto: Privat.

CEG kjøper Foss-Eik Mek Verksted AS