Nytt innspill fra Nye Veier åpner for større muligheter for at E18 fortsatt skal gå gjennom Brokelandsheia.
Nytt innspill fra Nye Veier åpner for større muligheter for at E18 fortsatt skal gå gjennom Brokelandsheia.

Åpner for "light-versjon" av firefelts E18

Nye Veier AS vil nå utrede mulighetene for å bygge en smalere variant av firefelts motorveier der trafikken er lavere enn 12000 biler i døgnet.

 

Dette vil ikke minst være aktuelt på strekningen Sannidal-Akland, som for tiden ligger på ca. 8000 biler daglig (på fagspråket kalt årsdøgntrafikk).

Den noe smalere motorveien som foreslås vil være 20-20,5m bred, mot normalt 23m på dagens firefeltsveier. Vegvesenet slår fast at den nye modellen vil være aktuell å bruke på veier der man ønsker høy standard med en hastighet på 100/110 km/t.
 

Med disse forutsetningene vil det med stor sannsynlighet være enklere for Nye Veier å velge en trasé gjennom Brokelandsheia, slik de aller fleste ønsker seg. I så fall er de nye opplysningene godt nytt for alle som kjemper for at Brokelandsheia fortsatt skal være et trafikalt knutepunkt i regionen.

Saken ble først omtalt av VG, senere i Agderposten i dag.

Flere saker

Ann-Kristine Øverland står bak grytene i den nye cateringsatsingen hos Durapart på Vinterkjær

Durapart tilbyr catering og firmamat

Torgrim Holte kommer tilbake til Brokelandsheiadagene!

Torgrim Holte kommer tilbake til Brokelandsheia

Isak Knutsen, 16 år, fra Tromøya, er kåret til Nordens beste friluftsblogger.

Foredrag for alle frilufts-interesserte

Det finnes mange fine biler på Cuba

Reisebrev fra familien Ausland

Innbyggerne i Gjerstad kan se frem til lavere eiendomsskatt.

Eiendomsskatten reduseres med 5,6 millioner i Gjerstad

Kjell Trygve Grunnsvoll vil gjøre et nytt forsøk på å bli ordfører i Gjerstad

Her er Senterpartiets valgliste i Gjerstad

Ordfører Inger Løite tenker likevel kke å slippe taket i ordførerklubba

Inger gir seg ikke likevel

Ordfører Inger Løite

Ordførerens uke 3